دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
خبر ویژه سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۲۸:۵۰

با استفاده از توان عملیاتی سکوی نیمه شناور امیرکبیر
حفاری چاه سوم میدان سردار جنگل به زودی آغاز می‌شود

ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت حفاری شمال از حفاری چاه سوم میدان سردار جنگل با استفاده از توان عملیاتی سکوی فوق مدرن نیمه‌شناور ایران امیرکبیر در آب‌های عمیق داخلی دریای خزر در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، هدایت الله خادمی در نشست خبری با اشاره به حفاری چاه دوم میدان سردار جنگل تا عمق 3 هزار و 488 متری با استفاده از سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر، گفت: خوشبختانه نتایج حاصل از حفاری این چاه نسبت به چاه اول رضایتبخش‌تر بوده است؛ ضمن اینکه کیفیت نفت خام نیز مطلوب ارزیابی می‌شود. خادمی افزود: نتایج موفقیت‌آمیز در حفاری دو چاه میدان سردار جنگل در حالی حاصل شده که حفاری شمال حداقل امکانات را در اختیار داشته است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون شرکت حفاری شمال در عمق 750 متری از سطح دریا مشغول حفاری است، گفت: این شرکت توانایی حفاری در عمق آب 1050 متری را نیز داراست.

راهبری و مدیریت سکوی فوق مدرن امیرکبیر

خادمی راهبری سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر پیچیده و دشوار خواند و گفت: این سکو یک هزار سیستم و زیرسیستم دارد و برای تامین انرژی موردنیاز بخش‌های مختلف آن 12 مگاوات برق بر روی سکو تولید می‌شود؛ با توجه به شناور بودن این سکو، عملیات حفاری در یک نوسان افقی در بازه حدود 20 متری انجام می‌شود که نشانگر حساسیت کار است. وی دستگاه فوق مدرن امیر کبیر را یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های حفاری در آب‌های عمیق معرفی کرد و گفت: هنوز دستگاهی جدیدتر ازاین دستگاه ساخته نشده است، ضمن اینکه شرکت حفاری شمال طی سال‌های اخیر، اکثر کارشناسان خود را به صورت فشرده برای کسب دانش و انتقال تکنولوژی به کشورهای صاحب فن از جمله نروژ فرستاده و هم‌اکنون دارای کارشناسان و متخصصان آشنا به حفاری در آب‌های عمیق است. میدان سردار جنگل ازنظر موقعیت جغرافیایی در انتهای بخش مرزی و در عمق 700 متری آب‌‌های دریای خزر قرار دارد و یک میدان مستقل به حساب می‌آید؛ وزیر نفت نیز اواسط آذر سال 1390 خبر کشف گاز در این میدان را اعلام کرد. میدان سردار جنگل که در مرحله اول لایه‌گازی آن کشف شد، روز چهارشنبه (21 اردیبهشت 1391) شاهد فوران نفت بود؛ البته ذخیره درجا و حجم نفت موجود در این میدان هنوز مشخص نشده است.

حفاری 7 حلقه چاه طی 11 ماه

خادمی از حفاری 7 حلقه چاه در آب‌های حدود 4000 متری ترکمنستان طی 11 ماه سال گذشته خبر داد و گفت: این سرعت عملکرد در حفاری چاه‌های نفت و گاز نشان از تعامل سازنده میان کارفرما و پیمانکار دارد. وی تصریح کرد: هم‌اکنون شرکت حفاری شمال رکورد حفاری یک حلقه چاه در عمق 3 هزار و 800 متری را با استفاده از دستگاه دریایی پایه‌دار ایران خزر (الیما) طی 34 روز در کارنامه خود دارد؛ این درحالی است که هم‌اکنون این رکورد به 22 روز رسیده است. به گفته خادمی، شرکت حفاری شمال هم‌اکنون یکی از معدود شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از مرزهای ایران است که در چارچوب قراردادهای طولانی مدت، با شرکت‌های نفتی بین‌المللی همکاری می‌کند؛ فعالیت ایران – خزر در ترکمنستان درحالی است که شرکت‌های روسی و اروپایی از رقیبان اصلی حفاری شمال در ترکمنستان به‌شمار می‌روند.

فعالیت 9 دکل خشکی در جنوب کشور

وی افزود: هم‌اکنون کارفرمای حفاری شمال در خشکی نیز شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و به ‌تازگی شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب است که از مدت قرارداد کاری این شرکت با نفت مناطق مرکزی، 4 سال زمان باقیمانده است. خادمی با بیان اینکه 9 دستگاه خشکی شرکت حفاری شمال هم‌اکنون در جنوب کشور مشغول حفاری چا‌های نفت و گاز هستند، افزود: در قراردادی که به تازگی با مناطق نفت‌خیزجنوب منعقد شده، هم‌اکنون بر روی لوکیشن میدان مارون مشغول حفاری هستیم.

حفاری شمال دارنده بیشترین دکل های ملکی دریایی

وی با بیان اینکه شرکت حفاری شمال تنها شرکت واردکننده دستگاه حفاری دریایی در کشور بعد از 29 سال، بوده است، گفت: تا پیش از این تنها دستگاه دریایی ملکی، دستگاه شهید رجایی، متعلق به شرکت ملی حفاری ایران بوده است. خادمی افزود: بعد از شرکت حفاری شمال نیز بانک پاسارگاد، خاتم‌الانبیا و شرکت گلوبال پتروتک کیش نیز نسبت به واردات دکل دریایی ملکی اقدام کردند. دکل سحر یک با قدرت سه هزار اسب بخار، توانایی حفاری تا عمق ٣٠ هزار فوت را دارد و دارای پنج دستگاه دیزل ژنراتور و سه دستگاه پمپ گل ٢ هزار و ٢٠٠ اسب بخار است. وجود پمپ سیمان‌کاری روی دکل سحر یک و قطر پایه‌های آن (١,٥) در مقایسه با نمونه‌های مشابه (١٢.٥) از مزیت‌های ممتاز این دستگاه حفاری است که سبب می‌شود این دکل بتواند در اعماق بیشتری نسبت به مدل‌های مشابه حفاری کند. شرکت حفاری شمال به عنوان یکی از پیشگامان صنعت حفاری آب‌های عمیق، با دراختیار داشتن دستگاه‌های حفاری خشکی نیمه‌سنگین، دستگاه حفاری دریایی ایران خزر مستقر در آب‌های کشور ترکمنستان، دستگاه نیمه‌شناور امیرکبیر و همچنین بهره‌گیری از توان بیش از 1500 نفر نیروی انسانی متخصص و مجرب، مسئولیت اجرای عملیات حفاری به منظور اکتشاف، تولید و بهره‌برداری از مخازن نفت و گاز و نیز ترمیم آنها، ایجاد چاه‌های تزریقی و انجام خدمات فنی وابسته در داخل و خارج کشور را برعهده دارد.



  کد خبر : 546
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :